Októberben startol a HUNOR – a hazai hulladékgazdálkodás nyomkövető rendszere
Zajlik a tesztüzem és október elsejével élesben is elindul a Hulladékgazdálkodási Navigáció Országos Rendszere (HUNOR). A pontos és gyors adatfeldolgozást biztosító, hatékonyság- és erőforrás-növelő informatikai rendszer a hazai hulladékgazdálkodás hatékony működését biztosítja és megteremti az ahhoz szükséges feltételrendszert. A HUNOR komplex hardvereszköz- és szoftverrendszerének üzembeállításához az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) alig egy év alatt 28 közbeszerzési eljárást bonyolított le, és kötötte meg a megállapodásokat a 26 nyertes beszállítóval és fejlesztővel. A HUNOR kialakítását az OHÜ – az Új Széchenyi Terv Elektronikus Közigazgatás Operatív Programja (EKOP) pályázatán nyert – csaknem 900 millió forint, európai uniós támogatási forrásból biztosítja. A HUNOR informatikai rendszere teljes körűen támogatja az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség tevékenységét, az OHÜ szerződött partnerei teljesítéseinek ellenőrizhetőségét, a pénzügyi elszámolási és a hatósági adatszolgáltatási folyamatokat. Ez a XXI. századi eszközrendszer egyben a hulladékgazdálkodási közszolgáltatók számára is lehetővé teszi, hogy tudják követni a saját gépjárműveiket, s ezzel az adott cég költséghatékony működését is elősegít – mondta a HUNOR projekt eredményeit bemutató sajtótájékoztatón Vámosi Oszkár, az OHÜ ügyvezetője. A hazánkban működő mintegy 150 közszolgáltató közül mintegy 70 mindössze néhány kistelepülésen végzi tevékenységét. Ezeknél a cégeknél általában nincs lehetőség nyomkövető rendszer működtetésére. Az ügyvezető hozzátette: a rendszer jelenleg 500 jármű ellenőrzését teszi lehetővé, ez a szám azonban akár a tízszeresére is növelhető. A HUNOR nyomkövető eszközeit (logger) az OHÜ valamennyi szerződéses partnere számára, térítés-mentesen biztosítja. Azok működtetése során az ügynökség csak olyan adatokhoz fér hozzá, amelyek az OHÜ és a partnere között létrejött szerződés tárgyát képezik. A hulladékgazdálkodási cégek üzleti titkai – a hatályos adatvédelmi szabályoknak megfelelően – nem sérülnek – mondta az eseményen a HUNOR rendszer felépítését és működését bemutató Muhoray Róbert, projektvezető. A szakember kifejtette: a logger lényegében egy okostelefon, amelyen az előre telepített járatkövetés alkalmazás fut. Ennek beviteli felületén olyan adatokat kell megadni, mint a jármű rendszáma, a szerződött partner neve, a hulladék-anyagáram fajtája és mennyisége, edényzet típusa, az ürítési telephely. Ennek segítségével válnak követhetővé a hulladékmozgások. A HUNOR komplex informatikai rendszere ezen kívül segíti még például a feladatirányítási, az elszámolási és ellenőrzési tevékenységet, végzi a keletkező iratok, dokumentumok iktatását és tárolását, valamint adatot szolgáltat különböző hatóságok felé. Emellett alkalmas arra is, hogy rajta keresztül az OHÜ országjáró ellenőrei, az általuk felfedezett, illegálisan lerakott szemétről pontos adatokat szolgáltatassanak az illetékes szervek felé, amelyek – a helyszíni paraméterek ismeretében – előkészíthetik azok felszámolását. Az EKOP a HUNOR megvalósítására csaknem 900 millió forintot biztosított, a kiemelt támogatású projekt 100 százalékban európai uniós forrásból finanszírozott. Ebből a keretből – a lefolytatott közbeszerzési eljárásokon keresztül – eszközbeszerzésre körülbelül 204 millió forintot, szoftverek és fejlesztések finanszírozására mintegy 520 millió forintot, egyéb felmerült költségekre 176 millió forintot fordított az OHÜ. Letölthető sajtóközlemény: |